09.08.2021 r. – Biuletyn migracyjny

Od dłuższego czasu obserwujemy napływ migrantów, którzy przyjeżdżają do Polski z różnych powodów. Coraz częściej towarzyszą im rodziny, w tym dzieci.

Edukacja w Polsce jest obowiązkowa dla wszystkich dzieci i młodzieży, która nie ukończyła 18 r.ż. Prawo to dotyczy również dzieci obcokrajowców, którzy mają obowiązek nauki, zatem ustawodawca przewidział, iż każde dziecko cudzoziemskie ma prawo korzystać z systemu edukacji na takich samych warunkach, jak dzieci polskie.  W praktyce oznacza to, ze każde dziecko, które przyjeżdża do Polski może rozpocząć lub kontynuować tutaj swoją naukę. Dla cudzoziemców jest o szczególnie ważne, gdyż obszar edukacyjny jest związany nie tylko z nauką, lecz również z obszarem integracji.

Przyjeżdzające do Polski, zarówno dzieci migrantów, jak i dzieci Polaków, które mieszkając poza granicami Polski korzystali z tamtejszych szkół i przedszkoli, spotykają się z trudnościami, które wymagają wsparcia. Jednym z problemów może być słaba znajomość języka polskiego lub jej brak. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, dyrektor placówki ma możliwość organizacji dodatkowych zajęć z języka polskiego, jak również zajęć z innych przedmiotów, które pozwolą dorównać poziomowi edukacji klasy, do której dziecko zostało zakwalifikowane. Kolejnym z przewidzianych rozwiązań jest organizacja klas przygotowawczych, w których liczba uczniów nie może przekroczyć 15 i gdzie nauczyciel, czasami korzystając z pomocy asystenta, stosuje indywidualny system nauczania wobec każdego ucznia. Pomoc asystenta przewidziana również w pozostałych klasach, do których uczęszcza dziecko obcojęzyczne. Taka osoba wspiera ucznia  w zakresie komunikacji, pomaga w pracach podczas lekcji, jak i odrabianiu zajęć domowych, jest też często łącznikiem pomiędzy nauczycielem i rodzicem.

W latach 2018-2019 do polskich szkół uczęszczało 44 tysiące dzieci cudzoziemskich, a do oddziałów przygotowawczych około 300 uczniów. Caritas Polska również wspiera dzieci obcokrajowców, prowadząc zajęcia świetlicowe, refundując zajęcia dodatkowe oraz dystrybuując EduMapę, – pakiet powitalny dla najmłodszych, który w latach 2019-2020 r. udało się stworzyć w ramach projektu „ System wsparcia cudzoziemców przebywających na terenie województwa warmińsko-mazowieckiego” współfinansowanego z FAMI.

 

Więcej informacji na temat edukacji dzieci migranckich można znaleźć w naszym najnowszym Biuletynie, który dostępny na naszej stronie w zakładce pliki do pobrania.